План заходів з протидії та профілактики

 булінгу і домашнього насильства

 

 

 

Форма проведення

Тема та зміст проведення

Термін проведення

Відповідальні особи

1

Профілактика

Оформлення:

систематичне поповнення сторінки сайту ЗДО інформаційними матеріалами ,

консультаціями, пам’ятками

 

Протягом року

Директор, Вихователь-методист  Педагоги усіх вікових груп

 

 

Проведення заходів з батьками та педагогічним колективом  в рамках Всеукраїнської  акції «16 днів проти насилля»

Листопад-

грудень

Директор, Вихователь-методист  

Педагоги усіх вікових груп

2

Інформаційно-просвітницька робота з дітьми попередження насильства та булінгу

Формування навичок дружніх стосунків серед вихованців ЗДО: проведення бесід з дітьми щодо забезпечення попередження насильства та булінгу, обговорення проблемних ситуацій, проведення дистанційних занять з риторики до тематичного блоку “Країна спілкування”.

Впродовж року

Творча група

Вихователь-методист  

Педагоги усіх вікових груп

3

Проведення занять та бесід

Організація та проведення занять , бесід, що формують у дітей уявлення про толерантність по відношенню до різних людей, людей з ООП. Розвивати у дітей емпатію, справедливість,  порядність та чесність.

Впродовж року

Вихователь-методист  

Педагоги усіх вікових груп

4

Виставка дитячих малюнків

“Моя щаслива родина”

“Разом з друзями”

“Радісне дитинство”

Листопад

 

Лютий

 

Квітень

Педагоги усіх вікових груп

Батьки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

План заходів щодо безпечного користування мережею Інтернет

 

 

 

Форма проведення

Тема та зміст проведення

Термін проведення

Відповідальні особи

1

Анкетування

батьків

“Поведінка дітей в інтернеті”

опитувальник

Вересень

Вихователь-методист  

Педагоги усіх вікових груп

Батьки

2

Анкетування педагогів

“Дистанційне заняття: правила підготовки та проведення”:

 

Вересень

Директор

Вихователь-методист

3

Інформаційно-просвітницька робота з педагогами та батьками

 

Тренінг “Критичне оцінювання ресурсів інтернету”

Жовтень

Вихователь-методист

4

Інформаційно-просвітницька робота з дітьми

Заняття з ОБЖД:

“Як не потрапити в біду в мережі Інтернет”

 

Синхронні онлайн-заняття до Всесвітнього Дня безпеки дітей в мережі Інтернет”

 

 

 

Грудень

 

 

 

Лютий  

Вихователь-методист  

Педагоги усіх вікових груп

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

План заходів щодо формування навичок здорового способу життя

 

 

 

Форма проведення

Тема та зміст проведення

Термін проведення

Відповідальні особи

1

Інформаційно-просвітницька робота з педагогами та батьками

 

Тренінг «Твоє життя – твій вибір» (розвиток навичок здорового способу життя)

Жовтень

Вихователь-методист

2

Інформаційно-просвітницька робота з дітьми

Бесіди:

-  «Бережи зір»;

-  «Як зберегти здоров’я»

-  «Шкідливі звички та їх наслідки»

 

Дні здоров’я

 

 

Виставка малюнків

Я і мої друзі за здоровий спосіб життя

 

 

Листопад

Січень

 

Березень

 

 

Останній день місяця

 

Квітень

 

Педагоги усіх вікових груп

Батьки

3

Інформаційно-просвітницька робота з батьками

Відео-консультаці

Профілактика шкідливих звичок Пропагування здорового способу життя

 

Травень

Вихователь-методист

Літвіненко О.І.

Захаріна Ю.О.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Пам’ятки для батьків та дітей про порядок реагування та способи повідомлення про випадки булінгу 

Матеріали взято з інтернет-ресурсів

https://www.kom-center.zp.ua/wp-content/uploads/2021/04/%D0%BF%D0%BE%D1%80%D0%B0%D0%B4%D0%B8-%D0%B1%D0%B0%D1%82%D1%8C%D0%BA%D0%B0%D0%BC-%D0%B1%D1%83%D0%BB%D1%96%D0%BD%D0%B3.pdf

План проведення тижня безпеки життєдіяльності в закладі дошкільної освіти (ясла-садок) комбінованого типу №22 «Сопілочка»

з 18.11.2024 по 22.11.2024

Зміст роботи

Відповідальні

Термін

І. Робота з працівниками закладу:

1.

Видання наказу по ЗДО про проведення тижня безпеки в ЗДО

Виконуючий обов`язки директора

 

2.

Розробка та затвердження плану проведення тижня безпеки

Директор та вихователь-методист

До 20.04.2025

3.

Лекції:

«Безпека праці»

 

«Проти пожежний режим у ЗДО, вимоги до утримання робочих місць»

 

Директор ЗДО

 

 

Вихователь-методист

 

 

21.04.2025

 

22.04.2025

 

4.

Практичне заняття:

«Дії  учасників освітнього процесу у разі виникнення пожежі»

Вихователь-методист

 

Завгосп

 

 

23.04.2025

 

5.

«Перевірка знань працівників з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності» - анкетування працівників.

Директор, вихователь-методист, педагоги

 

25.04.2025

 

ІІ. Робота зі здобувачами освіти

1.

Пізнавальна діяльність (заняття з БЖД):

 «Правила поведінки та безпека в природі» - для всіх вікових груп

 

Вихователі груп, батьки здобувачів освіти

 

Педагоги груп, батьки здобувачів освіти

 

 

 

 

2.

Ігрова діяльність (дидактичні та рухливі ігри):

Д/І: «Знайди небезпечні предмети» - для всіх вікових груп

Р/І: «Горобчики та автомобілі», «Світлофор», «Веселі пожежні»- групи раннього та молодшого дошкільного віку.

Пальчикова гра «Правила безпеки».

 

Р/І: «Світлофор», «Безпечно - небезпечно» (мінна безпека) – для груп середнього та старшого дошкільного віку.

Пальчикова гра «Правила безпеки».

 

Вихователі груп, батьки здобувачів освіти

 

 

 

 

 

 

Педагоги груп, батьки здобувачів освіти

 

 

 

 

21.04-

25.04.2025

 

 

3.

Художньо-продуктивна діяльність (заняття):

групи раннього віку, молодшого дошкільного віку:

ü Ліплення «Грибочки».

ü Аплікація «Світлофор».

ü Малювання «Дорога для машини».

групи середнього, старшого дошкільного віку та різновікова (середній дошкільний вік)

ü Ліплення «Вогнегасник».

ü Аплікація «Пожежна машина».

ü Малювання «Вогонь-друг,вогонь-ворог»

Вихователі груп, батьки здобувачів освіти

 

 

 

Педагоги груп, батьки здобувачів освіти

 

 

 

 

21.04-

25.04.2025

 

4.

Сенсорна діяльність (конструювання):

Всі вікові групи

«Номер служби порятунку», «Гараж для пожежної машини» (для раннього віку).

Педагоги груп, батьки здобувачів освіти

21.04-

25.04.2025

 

5.

Художньо-мовленнєва діяльність:

Всі вікові групи

Перегляд мультфільму «Казка про вогняну іскринку».

групи раннього віку, різновікова (молодший дошкільний вік):

Слухання вірша Н. Марценюк «Безпека на майданчику».

групи середнього, старшого дошкільного віку та різновікова (середній дошкільний вік)

Розучування вірша  Н. Марценюк «Безпека на майданчику» з використання мнемотехніки

Батьки здобувачів освіти

 

 

Вихователі груп, батьки здобувачів освіти

 

Педагоги груп, батьки здобувачів освіти

 

 

 

 

 

21.04-

25.04.2025

 

6.

Комунікативна діяльність (риторика):

Групи, молодшого, середнього, старшого дошкільного віку:

«Свої і чужі»

 

Творча група закладу, педагоги груп, батьки здобувачів освіти

 

21.04-

25.04.2025

 

7.

Підсумкова діяльність:

Всі вікові групи:

ü виставка малюнків, плакатів, колажів «Щоб не було біди!»

ü декламування віршованих творів на тему: «Будемо в безпеці»

Педагоги груп

 

 

25.04.2025

ІІІ. Робота з батьківською громадскістю

1.

Надання інформації про початок проведення в ЗДО тижня безпеки життєдіяльності

Педагоги груп

21.04.2025

 

2.

Залучення батьків до партнерської  взаємодії з педагогами ЗДО щодо проведення заходів з дітьми

Педагоги груп

21.04-

25.04.2025

 

3.

Розробити та надати батькам здобувачів освіти всіх вікових груп консультації:

ü «Безпека у вашому домі».

 

ü «Безпека і небезпека. Принципи безпечної життєдіяльності».

 

 

ü «Безпека на дитячому майданчику»

 

 

 

 

 

 

ü Висвітлення інформації про проведення в ЗДО тижня безпеки життєдіяльності

 

 

Вихователі групи раннього віку та різновікової групи

Педагоги спеціальних груп для дітей з порушеннями мовлення

Педагоги груп для дітей з ЗПР, вихователь старшої групи загального розвитку

Вихователь-методист

 

 

 

 

 

 

 

 

21.04-

25.04.2025

 

 

 

 

 

 

25.04.2025

 

План проведення тижня безпеки життєдіяльності в закладі дошкільної освіти (ясла-садок) комбінованого типу №22 «Сопілочка»

з 18.11.2024 по 22.11.2024

Зміст роботи

Відповідальні

Термін

І. Робота з працівниками закладу:

1.

Видання наказу по ЗДО про проведення тижня безпеки в ЗДО

Виконуючий обов`язки директора

 

2.

Розробка та затвердження плану проведення тижня безпеки

Директор та вихователь-методист

До 01.11.2024

3.

Проведення бесіди:

«Основні правила поведінки при виявленні вибухонебезпечних та маловідомих предметів»

«Основні правила поведінки при виникненні пожежі в будівлі»

 

Директор ЗДО

 

 

Вихователь-методист

 

 

18.11.2024

22.11.2024

 

4.

Практичні заняття:

Тренувальна евакуація працівників з будівлі закладу

Правила роботи з вогнегасником

Вихователь-методист

 

Завгосп

 

18.11.2024

22.11.2024

 

5.

Круглий стіл з педагогами:

«Нормативно-правове забезпечення з питань безпеки життєдіяльності»

Директор, вихователь-методист, педагоги

18.11.2024

22.11.2024

 

6.

Оформлення виставки методичних посібників та інтернет джерел для організації роботи зі здобувачами освіти з безпеки життєдіяльності дошкільника

Вихователь-методист

18.11.2024

22.11.2024

 

ІІ. Робота зі здобувачами освіти

1.

Пізнавальна діяльність (заняття з БЖД):

групи раннього віку, різновікова (молодший дошкільний вік):

«Небезпечні іграшки»

групи середнього, старшого дошкільного віку та різновікова (середній дошкільний вік)

«Розумній малечі про небезпечні речі»

Вихователі груп, батьки здобувачів освіти

 

Педагоги груп, батьки здобувачів освіти

 

 

 

18.11.2024

22.11.2024

 

2.

Ігрова діяльність (дидактичні та рухливі ігри):

групи раннього віку, різновікова (молодший дошкільний вік):

Д/І: «Горить – не горить», «Так чи ні?» (правила дорожнього руху), «Безпечні та небезпечні ігри», «Вибухонебезпечні предмети»,

Р/І: «Горобчики та автомобілі», «Світлофор», «Веселі пожежні».

Пальчикова гра «Правила безпеки».

групи середнього, старшого дошкільного віку та різновікова (середній дошкільний вік)

Д/І: «Пожежний», «Загадку відгадай» і картинку обирай, «Так чи ні», «Безпечні та небезпечні ігри», «Вибухонебезпечні предмети».

Р/І: «Світлофор», «Безпечно - небезпечно» (мінна безпека).

Пальчикова гра «Правила безпеки».

 

Вихователі груп, батьки здобувачів освіти

 

 

 

 

 

 

Педагоги груп, батьки здобувачів освіти

 

 

 

 

 

18.11.2024

22.11.2024

 

3.

Художньо-продуктивна діяльність (заняття):

групи раннього віку, різновікова (молодший дошкільний вік):

ü Ліплення «Пішохідний перехід».

ü Аплікація «Сірники – це не іграшка».

ü Малювання «Небезпечний вогник».

групи середнього, старшого дошкільного віку та різновікова (середній дошкільний вік)

ü Ліплення «Небезпечні предмети».

ü Аплікація «Правила дорожнього руху».

ü Малювання «Небезпечні предмети»

Вихователі груп, батьки здобувачів освіти

 

 

 

Педагоги груп, батьки здобувачів освіти

 

 

 

 

18.11.2024

22.11.2024

 

4.

Сенсорна діяльність (конструювання):

Всі вікові групи

«Пожежна драбина»

Педагоги груп, батьки здобувачів освіти

18.11.2024

22.11.2024

 

5.

Художньо-мовленнєва діяльність:

Всі вікові групи

Перегляд мультфільму «Небезпечні забави Лисенятка Федді».

групи раннього віку, різновікова (молодший дошкільний вік):

Слухання вірша С.Коробова «Правила дорожнього руху».

групи середнього, старшого дошкільного віку та різновікова (середній дошкільний вік)

Розучування вірша В. Пушковської «Світлофор» з використання мнемотехніки

Батьки здобувачів освіти

 

 

Вихователі груп, батьки здобувачів освіти

 

Педагоги груп, батьки здобувачів освіти

 

 

 

 

 

18.11.2024

22.11.2024

 

6.

Комунікативна діяльність (риторика):

Групи, молодшого, середнього, старшого дошкільного віку:

«Міккі заблукала»

 

Творча група закладу, педагоги груп, батьки здобувачів освіти

18.11.2024

22.11.2024

 

7.

Підсумкова діяльність:

Всі вікові групи:

ü виставка малюнків, плакатів, колажів «Щоб не було біди!»

Групи, молодшого, середнього, старшого дошкільного віку:

ü декламування віршованих творів на тему: «Будемо в безпеці»

Групи старшого дошкільного віку

ü Виступ з публічною промовою «Щоб не потрапити в біду».

 

 

ІІІ. Робота з батьківською громадскістю

1.

Надання інформації про початок проведення в ЗДО тижня безпеки життєдіяльності

Педагоги груп

15.11.2024

 

2.

Залучення батьків до партнерської  взаємодії з педагогами ЗДО щодо проведення заходів з дітьми

Педагоги груп

18.11.2024

22.11.2024

 

3.

Розробити та надати батькам здобувачів освіти всіх вікових груп консультації:

ü «Надзвичайні ситуації». Порядок дій у разі їх загрози або виникнення.

 

ü «Виховання у дітей почуття власної відповідальності за свою безпеку».

 

 

ü «Увага! Мінна безпека!»

 

 

 

 

 

 

ü Висвітлення інформації про проведення в ЗДО тижня безпеки життєдіяльності

 

 

Вихователі групи раннього віку та різновікової групи

Педагоги спеціальних груп для дітей з порушеннями мовлення

Педагоги груп для дітей з ЗПР, вихователь старшої групи загального розвитку

Вихователь-методист

 

 

 

 

 

 

 

18.11.2024

22.11.2024

 

 

 

 

 

 

 

22.11.2024

 

Законодавчі та нормативно-правові акти щодо запобігання та протидії насильства

1. Закон України «Про охорону дитинства»
2. Закон України «Про медіа»
3. Закон України «Про запобігання та протидію домашньому насильству»
4. Закон України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб»
5. Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)»
6. Закон України «Про освіту»
7. Указ Президента України від 21 вересня 2020 року №398/2020 «Про невідкладні заходи із запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі, захисту прав осіб, які постраждали від такого насильства»
8. Постанова Кабінету Міністрів України від 22 серпня 2018 р. «Про затвердження Порядку взаємодії суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству і насильству за ознакою статі»
9. Конвенція Ради Європи про попередження насильства щодо жінок та домашнього насильства та боротьбу з цими явищами, Резолюція Ради Безпеки ООН 1325 «Жінки, мир, безпека»
10. Наказ МОН від 22.05.2018 № 509 “Про затвердження Положення про психологічну службу у системі освіти України”
11. «Нова українська школа»: концептуальні засади реформування середньої школи
12. Наказ МОН від 28.12.2019 № 1646 “Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти”
13. Наказ МОН від 26.02.2020 № 293 “Про затвердження плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти”
14. Наказ МОН від 20.03.2020 №420 “Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 26 лютого 2020 року № 293”
15. Лист МОН від 28.10.2014 № 1/9-557 “Методичні рекомендації щодо взаємодії педагогічних працівників у навчальних закладах та взаємодії з іншими органами і службами щодо захисту прав дітей”
16. Лист МОН від 02.10.2018 №1047 “Про затвердження методичних рекомендацій щодо виявлення, реагування на випадки домашнього насильства і взаємодії педагогічних працівників із іншими органами та службами”
17. Лист МОН від 18.05.2018 № 1/11-5480 “Методичні рекомендації щодо запобігання та протидії насильству”
18. Лист МОН від 29.01.2019 № 1/11-881 “Рекомендації для закладів освіти щодо застосування норм Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)” від 18 грудня 2018 р. №2657-VIII”
19. Лист МОН України від 14. 08. 2020 року №1/9-436 “Про створення безпечного освітнього середовища в закладі освіти та попередження протидії булінгу (цькуванню)”

Закон України «Про запобігання та протидію домашньому насильству»

Закон України від 18.12.2019 №2657-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)»

Указ Президента України від 21.09.2020 №398/2020 «Про невідкладні заходи із запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі, захисту прав осіб, які постраждали від такого насильства»

Постанова КМ України в «Про затвердження порядку взаємодії суб`єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі» від 22.08.2018. №658

Наказ МОН України від 20.03.2020 №420 «Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 26 лютого 2020 року № 293»

Наказ МОН України від 26.02.2020 № 293 «Про затвердження плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти»

Наказ МОН України від 28.12.2019 № 1646 «Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти»

Наказ МОН України від 02.10.2018 № 1047 «Про затвердження Методичних рекомендації щодо виявлення, реагування на випадки домашнього насильства і взаємодії педагогічних працівників із іншими органами та службами»

Лист МОН України від 14.08.2020 № 1/9-436 «Про створення безпечного освітнього середовища в закладі освіти та попередження протидії булінгу (цькуванню)»

Лист МОН України від 29.01.2019 № 1/11-881 «Рекомендації для закладів освіти щодо застосування норм Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)» від 18 грудня 2018 р. № 2657-VIII»

Лист МОН України від 29.12.2018 №1/9-790 «Щодо організації роботи у закладах освіти з питань запобігання і протидії домашньому насильству та булінгу»

Лист МОН України від 18.05.2018 №1/11-5480 «Методичні рекомендації щодо запобігання та протидії насильству»

Лист Міністерства освіти і науки України від 28.10.2014 №1/9-557 «Методичні рекомендації щодо взаємодії педагогічних працівників у навчальних закладах та взаємодії з іншими органами і службами щодо захисту прав дітей»

Державна соціальна програма запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі на період до 2025 року

ЗАКОН УКРАЇНИ

Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)

(Відомості Верховної Ради (ВВР), 2019, № 5, ст.33)

Верховна Рада України постановляє:

I. Внести зміни до таких законодавчих актів України:

1. У Кодексі України про адміністративні правопорушення (Відомості Верховної Ради УРСР, 1984 р., № 51, ст. 1122):

1) частину другу статті 13 після цифр "173" доповнити цифрами "173-4";

2) доповнити статтею 173-4 такого змісту:

"Стаття 173-4. Булінг (цькування) учасника освітнього процесу

Булінг (цькування), тобто діяння учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого, -

тягне за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин.

Діяння, передбачене частиною першою цієї статті, вчинене групою осіб або повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення, -

тягне за собою накладення штрафу від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин.

Діяння, передбачене частиною першою цієї статті, вчинене малолітніми або неповнолітніми особами віком від чотирнадцяти до шістнадцяти років, -

тягне за собою накладення штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють, від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин.

Діяння, передбачене частиною другою цієї статті, вчинене малолітньою або неповнолітньою особою віком від чотирнадцяти до шістнадцяти років, -

тягне за собою накладення штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють, від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин.

Неповідомлення керівником закладу освіти уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України про випадки булінгу (цькування) учасника освітнього процесу -

тягне за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправні роботи на строк до одного місяця з відрахуванням до двадцяти процентів заробітку";

3) абзац перший частини третьої статті 184 доповнити словами та цифрами "крім порушень, передбачених частинами третьою або четвертою статті 173-4 цього Кодексу";

4) статтю 221 після цифр "173-173-2" доповнити цифрами "173-4";

5) абзац другий пункту 1 частини першої статті 255 після цифр "173-173-2" доповнити цифрами "173-4".

2. У Законі України "Про освіту" (Відомості Верховної Ради України, 2017 р., № 38-39, ст. 380):

1) частину першу статті 1 доповнити пунктом 3-1 такого змісту:

"3-1) булінг (цькування) - діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.

Типовими ознаками булінгу (цькування) є:

систематичність (повторюваність) діяння;

наявність сторін - кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності);

дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого";

2) частину другу статті 25 після абзацу дев’ятого доповнити новим абзацом такого змісту:

"здійснює контроль за виконанням плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти; розглядає скарги про відмову у реагуванні на випадки булінгу (цькування) за заявами здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб та приймає рішення за результатами розгляду таких скарг; сприяє створенню безпечного освітнього середовища в закладі освіти та вживає заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг (цькування), стали його свідками або постраждали від булінгу".

У зв’язку з цим абзац десятий вважати абзацом одинадцятим;

3) частину третю статті 26 після абзацу дев’ятого доповнити п’ятьма новими абзацами такого змісту:

"забезпечує створення у закладі освіти безпечного освітнього середовища, вільного від насильства та булінгу (цькування), у тому числі:

з урахуванням пропозицій територіальних органів (підрозділів) Національної поліції України, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я, головного органу у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну правову політику, служб у справах дітей та центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді розробляє, затверджує та оприлюднює план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти;

розглядає заяви про випадки булінгу (цькування) здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб та видає рішення про проведення розслідування; скликає засідання комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) для прийняття рішення за результатами проведеного розслідування та вживає відповідних заходів реагування;

забезпечує виконання заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу (цькування);

повідомляє уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України та службі у справах дітей про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти".

У зв’язку з цим абзац десятий вважати абзацом п’ятнадцятим;

4) частину другу статті 30 після абзацу двадцятого доповнити чотирма новими абзацами такого змісту:

"правила поведінки здобувача освіти в закладі освіти;

план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти;

порядок подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти;

порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) в закладі освіти та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування)".

У зв’язку з цим абзац двадцять перший вважати абзацом двадцять п’ятим;

5) у статті 53:

у частині першій:

абзац десятий після слів "форм насильства та експлуатації" доповнити словами "булінгу (цькування)";

після абзацу десятого доповнити новим абзацом такого змісту:

"отримання соціальних та психолого-педагогічних послуг як особа, яка постраждала від булінгу (цькування), стала його свідком або вчинила булінг (цькування)".

У зв’язку з цим абзаци одинадцятий - сімнадцятий вважати відповідно абзацами дванадцятим - вісімнадцятим;

частину третю доповнити абзацом шостим такого змісту:

"повідомляти керівництво закладу освіти про факти булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних, науково-педагогічних, наукових працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком яких вони були особисто або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб";

6) у статті 54:

частину першу доповнити абзацом двадцятим такого змісту:

"захист під час освітнього процесу від будь-яких форм насильства та експлуатації, у тому числі булінгу (цькування), дискримінації за будь-якою ознакою, від пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю";

частину другу доповнити абзацом чотирнадцятим такого змісту:

"повідомляти керівництво закладу освіти про факти булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних, науково-педагогічних, наукових працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком якого вони були особисто або інформацію про які отримали від інших осіб, вживати невідкладних заходів для припинення булінгу (цькування)";

7) у статті 55:

у частині другій:

абзац восьмий після слів "закладу освіти" доповнити словами "у тому числі щодо надання соціальних та психолого-педагогічних послуг особам, які постраждали від булінгу (цькування), стали його свідками або вчинили булінг (цькування), про";

доповнити абзацами дев’ятим і десятим такого змісту:

"подавати керівництву або засновнику закладу освіти заяву про випадки булінгу (цькування) стосовно дитини або будь-якого іншого учасника освітнього процесу;

вимагати повного та неупередженого розслідування випадків булінгу (цькування) стосовно дитини або будь-якого іншого учасника освітнього процесу;

частину третю доповнити абзацами одинадцятим і дванадцятим такого змісту:

"сприяти керівництву закладу освіти у проведенні розслідування щодо випадків булінгу (цькування);

виконувати рішення та рекомендації комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти";

8) частину першу статті 64 після абзацу восьмого доповнити двома новими абзацами такого змісту:

"з урахуванням пропозицій центрального органу виконавчої влади з питань формування і реалізації державної політики у сфері захисту прав і свобод людини та громадянина, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я, головного органу у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну правову політику, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику з питань сім’ї та дітей, розробляє та затверджує план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти, порядок реагування на випадки булінгу (цькування), порядок застосування заходів виховного впливу;

узагальнює та оприлюднює інформацію про випадки булінгу (цькування) в закладах освіти".

У зв’язку з цим абзаци дев’ятий - двадцять шостий вважати відповідно абзацами одинадцятим - двадцять восьмим;

9) частину першу статті 65 після абзацу шостого доповнити новим абзацом такого змісту:

"сприяють розробленню плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти".

У зв’язку з цим абзаци сьомий і восьмий вважати відповідно абзацами восьмим і дев’ятим;

10) у статті 66:

частину першу після абзацу сьомого доповнити новим абзацом такого змісту:

"сприяють розробленню плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти".

У зв’язку з цим абзац восьмий вважати абзацом дев’ятим;

частину другу після абзацу одинадцятого доповнити новим абзацом такого змісту:

"сприяють розробці плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти".

У зв’язку з цим абзац дванадцятий вважати абзацом тринадцятим;

11) пункт 2 частини другої статті 71 доповнити абзацом п’ятим такого змісту:

"випадків булінгу (цькування) в закладах освіти та заходів реагування на такі випадки, вжитих керівництвом закладу освіти або його засновником";

12) частину четверту статті 73 після абзацу третього доповнити двома новими абзацами такого змісту:

"здійснювати перевірку заяв про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти, повноту та своєчасність заходів реагування на такі випадки з боку педагогічних, науково-педагогічних, наукових працівників, керівництва та засновника закладу освіти;

аналізувати заходи для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які постраждали від булінгу (цькування), стали його свідками або вчинили булінг (цькування)".

У зв’язку з цим абзаци четвертий - восьмий вважати відповідно абзацами шостим - десятим;

13) частину другу статті 76 викласти в такій редакції:

"2. Соціально-педагогічний патронаж у системі освіти сприяє взаємодії закладів освіти, сім’ї і суспільства у вихованні здобувачів освіти, їх адаптації до умов соціального середовища, забезпечує профілактику та запобігання булінгу (цькуванню), надання консультативної допомоги батькам, психологічного супроводу здобувачів освіти, які постраждали від булінгу (цькування), стали його свідками або вчинили булінг (цькування). Соціально-педагогічний патронаж здійснюється соціальними педагогами".

II. Прикінцеві положення

1. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.

2. Кабінету Міністрів України протягом трьох місяців з дня набрання чинності цим Законом:

привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом;

забезпечити приведення міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.

Президент України

П.ПОРОШЕНКО

м. Київ
18 грудня 2018 року
№ 2657-VIII

 

 

 

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

№ 1/11-881 від 29 січня 2019 року

Рекомендації для закладів освіти
щодо застосування норм Закону України
«Про внесення змін до деяких законодавчих
актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)»
від 18 грудня 2018 р. № 2657-VIII

Шановні колеги!

Верховною Радою України було прийнято Закон України від 18 грудня 2018 року № 2657-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)», зокрема вказаним нормативно-правовим актом внесено зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі - КУпАП) та Закону України «Про освіту» (далі - Закон) які направлені на удосконалення відносин у сфері протидії булінгу (цькуванню).

Звертаємо увагу департаментів (управлінь) освіти і науки обласних та Київської міської державних адміністрацій на необхідність доведення до відома та безумовного виконання керівниками органів управління освіти, керівниками закладів з освіти, педагогічними,  науково-педагогічними, працівниками, іншими учасниками освітнього процесу законодавчих вимог у зв'язку із прийняттям Закону. Текст закону розміщено на офіційному веб-сайті Верховної Ради України за посиланням https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-19

Враховуючи викладене, Міністерство освіти і науки України на доповнення до листа від 29.12.2018 № 1/9-790 надсилає рекомендації для закладів освіти щодо застосування змін в законодавстві.

Згідно із Законом, булінг (цькування) - це діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров'ю потерпілого.

З метою створення безпечного освітнього середовища в закладі освіти має бути запроваджений комплексний підхід у сфері запобігання та протидії проявам булінгу (цькування).

У комплексному підході можна відзначити два ключових напрями: управлінський і просвітницький.

Управлінський напрям - це аналіз ситуації в закладі освіти, розробка правил поведінки, алгоритмів дій, плану заходів, здійснення моніторингу його реалізації та безпечності, комфортності освітнього середовища тощо.

Управлінський напрям реалізується керівником закладу освіти та включає такі заходи:

1. Перевірку приміщень, території закладу освіти з метою виявити місця, які потенційно можуть бути небезпечними та сприятливими для вчинення булінгу (цькування), та організацію належних заходів безпеки (пост охорони, контрольно-пропускний режим, спостереження за місцями загального користування (їдальні, коридори, роздягальні, ігрові майданчики, шкільні подвір'я тощо) і технічними приміщеннями).

2. Розробку, затвердження та оприлюднення плану заходів, які пов'язані з запобіганням та протидією булінгу (цькуванню) в закладі освіти. В першу чергу, ці заходи мають бути спрямовані на формування стійкого переконання в учасників освітнього процесу щодо неприпустимості булінгу (цькування) в міжособистісних стосунках і мати практичний характер (забезпечувати набуття умінь та навичок ненасильницької поведінки).

Планування заходів з метою запобігання та протидії булінгу (цькуванню) в закладі освіти необхідно проводити на основі вивчення причин та умов виникнення можливих ситуації, а також ймовірних ризиків проявів протиправної поведінки (насильницької поведінки). Вивчення ситуації в закладі освіти та координація дій допоможе розробити такий план дій, який відповідатиме реальним потребам і враховуватиме реальні ресурси закладу освіти. У план заходів можна включити: тренінги, тематичні зустрічі та заняття, круглі столи, бесіди, консультації, спільні перегляди та обговорення тематичних відеосюжетів всіма учасниками освітнього процесу, щодо ненасильницьких методів поведінки та виховання, вирішення конфліктів, управління власними емоціями та подолання стресу тощо.

План заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти, розробляється та затверджується керівником закладу освіти з урахуванням пропозицій територіальних органів (підрозділів):

·         Національної поліції України;

·         центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров'я (Міністерства охорони здоров'я);

·         головного органу у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну правову політику (Міністерства юстиції);

·         служб у справах дітей;

·         центрів соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді.

3. Розгляд та неупереджене з'ясування обставин випадків булінгу (цькування) в закладі освіти відповідно до заяв, що надійшли.

Керівник закладу освіти повинен довести до відома здобувачів освіти, педагогічних, науково-педагогічних, працівників, батьків та інших учасників освітнього процесу щодо їх обов'язку повідомляти керівника закладу про випадки булінгу (цькування), учасниками або свідками якого вони стали, або підозрюють про його вчинення по відношенню до інших осіб за зовнішніми ознаками, або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб,

Відповідно до такої заяви керівник закладу видає рішення про проведення розслідування із визначенням уповноважених осіб. Для прийняття рішення за результатами розслідування керівник закладу освіти створює наказом комісію з розгляду випадків булінгу (цькування) (далі - Комісія) та скликає засідання.

До складу такої Комісії можуть входити педагогічні працівники, (у тому числі психолог, соціальний педагог), батьки постраждалого та булера, керівник закладу та інші заінтересовані особи. Якщо Комісія визнала, що це був булінг (цькування), а не одноразовий конфлікт чи сварка, тобто відповідні дії носять систематичний характер, то керівник закладу освіти зобов'язаний повідомити уповноважені підрозділи органів Національної поліції України (ювенальна поліція) та Службу у справах дітей.

У разі, якщо Комісія не кваліфікує випадок як булінг (цькування), а постраждалий не згодний з цим, то він може одразу звернутись до органів Національної поліції України із заявою, про що керівник закладу освіти має повідомити постраждалого.

Рішення Комісії реєструються в окремому журналі, зберігаються в паперовому вигляді з оригіналами підписів всіх членів Комісії.

Потерпілий чи його/її представник також можуть звертатися відразу до уповноважених підрозділів органів Національної поліції України (ювенальна поліція) та Служб у справах дітей з повідомленням про випадки булінгу (цькування).

4. Налагодження роботи психологічної служби закладу освіти, зокрема в частині підвищення кваліфікації практичного психолога, соціального педагога та формування вмінь 1 навичок щодо виявлення, протидії та попередження булінгу (цькування).

Варто пам'ятати, що булінг (цькування) негативно впливає на фізичне та психічне здоров'я всіх учасників цього процесу, тому керівник закладу освіти за будь-якого рішення комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) забезпечує виконання заходів для надання соціальних та психолого- педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг (цькування), стали його свідками або постраждали від булінгу (цькування).

Психологічний супровід таких осіб здійснює соціальний педагог у взаємодії із практичним психологом. З цією метою можна запровадити консультаційні години у практичного психолога соціального педагога, скриньки довіри, оприлюднення телефонів довіри, зокрема:

·         Дитяча лінія 116 111 або 0 800 500 225 (з 12.00 до 16.00);

·         Гаряча телефонна лінія щодо булінгу 116 000;

·         Гаряча лінія з питань запобігання насильству 116 123 або 0 800 500 335;

·         Уповноважений Верховної Ради з прав людини 0 800 50 17 20;

·         Уповноважений Президента України з прав дитини 044 255 76 75;

·         Центр надання безоплатної правової допомоги 0 800 213 103;

·         Національна поліція України 102.

5. Проведення регулярного моніторингу безпечності та комфортності закладу освіти та освітнього середовища шляхом опитування, анкетування та вжиття відповідних заходів реагування.

Просвітницький напрям - це системна робота з інформування, роз'яснення з метою формування навичок толерантної та ненасильницької поведінки, спілкування та взаємодії всіх учасників освітнього процесу.

Просвітницький напрям реалізується за участі педагогічних, науково-педагогічних працівників, здобувачів освіти, батьків та інших учасників освітнього процесу, шляхом організації тематичних заходів, зустрічей, бесід, консультацій. Принципи дотримання прав людини, толерантної поведінки, недискримінації, співробітництва та взаємоповаги рекомендовано зробити наскрізними темами для таких заходів та інших форматів роботи з попередження булінгу (цькування). Залучення громадських, батьківських, молодіжних організацій, представників служб у справах дітей та Національної поліції України (ювенальна превенція) дасть можливість урізноманітнити таку роботу та зробити її цікавішою. Результатом просвітницької роботи має бути знання всіма учасниками освітнього процесу своїх прав та можливостей, способів дій та реагування на випадки булінгу (цькування) свідками, учасниками або об'єктом якого вони стали або могли стати.

Керівник закладу освіти зобов'язаний забезпечити оприлюднення на веб-сайтах, на дошках оголошень та при проведенні інструктажів для всіх працівників закладу освіти:

·         правил поведінки здобувачів освіти в закладі освіти;

·         плану заходів закладу освіти, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню);

·         процедури подання учасниками освітнього процесу заяв про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти (форма заяви, примірний зміст, терміни та процедуру розгляду відповідно до законодавства тощо);

·         порядку реагування на доведені випадки булінгу (цькування) в

·         закладі освіти та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування).

До функцій засновника закладу освіти або уповноваженої ним особи відповідно до Закону належить здійснення контролю за виконанням плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти та розгляд скарг про відмову у реагуванні на випадки булінгу (цькування) за відповідними заявами. Для виконання цих функцій рекомендовано призначити відповідальну особу з числа педагогічних працівників та на своїх веб-сайтах оприлюднити інформацію, хто виконує відповідну функцію та процедуру подання заяв.

Крім того, згідно з КУпАП булінг (цькування) учасника освітнього процесу тягне за собою накладання штрафу від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів, або від 20 до 40 годин громадських робіт. Якщо булінг (цькування) вчинено групою осіб або повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення, штраф становитиме від 100 до 200 неоподатковуваних мінімумів або громадські роботи на строк від 40 до 60 годин. Булінг (цькування), вчинений малолітньою або неповнолітньою особою, тягне за собою накладання штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють.

Неповідомлення керівником закладу освіти уповноваженого підрозділу органів Національної поліції України про випадки булінгу (цькування) учасника освітнього процесу тягне за собою накладення на нього штрафу від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправні роботи на строк до 1 місяця з відрахуванням до 20 процентів заробітку.

Принагідно зазначаємо, що Міністерством освіти і науки України разом із партнерами було розроблено он-лайн курс «Протидія та попередження булінгу (цькуванню) в закладах освіти», на який вже відкрито реєстрацію за посиланням: https//prometheus.org.ua/courses/ (розділ «Відкрито реєстрацію»).

Мета курсу - навчити освітян розпізнавати ситуації булінгу (цькування) та вчасно і правильно реагувати на його прояви в освітньому середовищі. Курс є повністю безкоштовним, а після успішного виконання завдань курсу можна буде отримати сертифікат про його завершення.

Т.в.о. Міністра                       Павло Хобзей