·         Рекомендації для батьків з виховання дітей з синдромом дефіциту уваги,з гіперактивністю

У своїх відношеннях з дитиною підтримуйте позитивну установку.Хваліть його і в кожному випадку, коли він цього заслуговує, підкреслюйте успіхи. Це допомагає закріпити впевненість дитини у власних силах.

Уникайте повторення слів "ні" і "не можна".

Говоріть стримано, спокійно.(бо крики збуджують дитину).

Давайте дитині лише одне завдання на певний відрізок часу, щоб він міг його завершити.

Заохочуйте дитину за всі види діяльності, які потребують концентрації уваги (наприклад, робота з кубиками,конструктором).

Підтримуйте чіткий розпорядок дня.

Оберігайте дитину від втоми, оскільки вона приводить до зниження самоконтролю і наростання гіперактивності.

 

Давайте дитині можливість витрачати надмірну енергію. Корисно спортивні заняття,біг,плавання,але не боротьба чи бокс тому,що ці види спорту травматичні.

·         Психологічна говність до школи включє в себе такі параметри психічного розвитку:

Інтелектуальна готовність - фізіологічна готовність мозку до навчання;

Вольова готовність - здатність робити щось всупереч складнощам;

Соціальна говність - навички спілкування з іншими;

Мотиваційна говність - "навіщо мені школа?";

Фізичне дозрівання - готовність тіла до навчання;

 

Як полегшити адаптацію дитині адаптацію до школи?

Розповісти про свій позитивний досвід школярства, показати перші шкільні фотографії.

Не боятися називати емоції та хвилювання: свої і дитини.

Сприяти формуванню довірливих стосунків з учителем.

Варто розповісти дитині, про навчання корисне, у школі обов'язково з'являться нові друзі, з якими весело проводити час.

Водночас, не варто не казати дитині про можливі труднощі, бо тоді школа виглядатиме ідеальним місцем. Пообіцяйте дитині свою підтримку, якщо виникнуть проблеми.

Нову роль засвоїти нелегко, бо це щось не відоме, а невідоме викликає напругу, насторожує.Тому краще новою роллю не лякати ("от підеш до шеоли. і буде тобі лихо:вчитимешся з ранку до ночі, там тебе сваритимуть..."), а знайти в ній щось цікаве, те, що сподобається дитині, викличте інтерес.

 

Якщо дитина дуже переймається, що не впорається з новою роллю, варто сказати їй, що хвилюватися - це нормально.

·         Рекомендації батькам по підготовці до вступу малюка в дитячий садочок

Готуйте дитину до спілкування з іншими дітьми і дорослими: відвідуйте з малюками дитячі парки і майданчики.

Дізнайтись розпорядок дня в групі і набльзьте режим дитини вдома до розпорядку дня в групі.

Обговоріть з дитиною.що позитивного є в дитячому садочку( нові товариші, багато іграшок). Важливо, щоб малюк не боявся, - тоді йому легше звикати.

Відвідайте дитячий садок, в той час коли, діти на прогулянці і познайомте свого малюка з вихователькою і дітьми.

 

Не обговорюйте при малюку проблем, що хвилюють вас, пов'язані з дитячим садочком.

Основні завдання роботи психологічної служби ЗДО:

підвищення адаптивних можливостей дітей ранніх груп та молодших;

створення атмосфери співпраці між педагогами, дітьми та батьками;

створення умов для повноцінного і гармонійного розвитку дітей освітнього процесу;

допомога дітям у кризових ситуаціях ( проблеми ВПО,малозабеспеченим та багатодітним родинам);

формування психологічної готовності дітей до навчання у школі;

 

·         Діяльність практичного психолога з дітьми раннього віку (2-3 рік життя)

Мета: створювати оптимальні умови для адаптації дитини в закладу дошкільної освіти.

Завдання:

відстежувати психічний розвиток дітей раннього віку;

сприяти і допомагати в адаптації дітей до закладу дошкільної освіти;

вивчення нервово - психологічного розвитку дитини раннього віку;

 

·         Діяльність практичного психолога з дітьми молодшого віку (4 рік життя)

Мета: формувати в особистості дитини, як суб'єкта міжоособистісних стосунків, розвиток емоційної сфери та створення умов для збереження психічного здоров'я дітей.

Завдання:

виявляти дітей з ознаками дезадаптованої поведінки;

допомогати в адаптації дітей до закладу дошкільної освіти;

формувати вміння долати негативні емоційні стани: страхи,тривожність;

встановлення взаємовідносин з однолітками через гру;

 

·         Діяльність практичного психолога з дітьми молодшого віку (5 рік життя)

Мета: сприяти формуванню сфери взаємостосунків між людьми.

Завдання:

створення умов для розвитку творчої дитини;

формування рівня комунікативних навичок;

 

·         Діяльність практичного психолога з дітьми старшого віку (6 рік життя)

Мета: створювати умови для подальшого навчання дитини в школі, та розвитку творчої особистості.

Завдання:

виявити творчі здібності та обдарованість дітей старшого дошкільного віку;

психологічний супровід обдарованих дітей,розвиток уяви та творчих здібностей;

визначення психологічної готовності дитини до навчання у школі;

розвивати емоційно - вольову сферу дошкільників;

 

·         Робота практичного психолога у спеціалізованих- логопедичних групах

Мета: надати комплексну психолого - педагогічну допомогу дітям, які мають порушення мови.

Завдання:

створювати середовище психологічної підтримки дітям з порушеням мови;

здійснювати корекцію на розвиток пізнавальної та емоційно - вольової сфер дошкільника;

 

формувати соціально - комунікативну та сенсорно - пізнавальну компетенцію у дітей з мовленнєвими порушенями.

Матеріали для педагогів та батьків

 

щодо психолого-педагогічного супроводу дітей дошкільного віку

 

1. Як заспокоїти дітей під час війни https://mon.gov.ua/ua/news/mon- zapuskaye-informacijnu-kampaniyu-pro-te-yak-zaspokoyiti-ditej-pid-chas-vijni. 

2. Як подбати про дитину, якщо ви знаходитеся з нею в укритті https://www.youtube.com/watch?v=VpJXr3UXCvo.

3. Як говорити з дитиною, якщо батько чи мати захищає країну

HTTPS://MON.GOV.UA/UA/PSIHOLOGICHNA-TURBOTA-VID-SVITLANI-ROJZ/YAKSHO- BATKO-CHI-MATI-ZAHISHAYE-KRAYINU. 

4. Правила підтримки, якщо родина евакуюється з дитиною https://www.youtube.com/watch?v=8ml9RPFun7s.

5. Фізична безпека дітей під час війни. Сайт «Освітній омбудсмен України» https://eo.gov.ua/fizychna-bezpeka-ditey-pid-chas-viyny-pravyla- povedinky-v-evakuatsii-na-okupovanykh-terytoriiakh-i-v-zoni-boyovykh- diy/2022/03/19/.

 6. Як підтримати дитину, якщо ви опинились у зоні активних бойових дій https://www.unicef.org/ukraine/stories/safety-backpacks-and-ways-to-reduce- stress.

7. Поради, як підтримати дитину в дорозі від ЮНІСЕФ https://www.unicef.org/ukraine/stories/how-to-support-a-child-on-the-road.

8. Рекомендації для населення під час воєнного стану

https://phc.org.ua/news/rekomendacii-dlya-naselennya-pid-chas-voennogo-stanu.

9. Як поводитися на блокпостах з перекладом на жестову мову

https://www.youtube.com/watch?v=-YPGsjyjqQI.

10. Ресурси позитивного батьківства від ЮНІСЕФ «П’ять мов у спілкуванні з дитиною» https://www.unicef.org/ukraine/documents/five-love-

languages-in-communication-with-child.

11. Підтримка батьків та дітей під час війни

https://www.unicef.org/ukraine/parents-children-support-during-military-actions.

12. Психологічна допомога для дітей Психологічна турбота від Світлани

Ройз - YouTube.

13. Як надавати першу психологічну допомогу

https://moz.gov.ua/article/news/rekomendacii-z-psihologichnoi-dopomogi.

14. Як підтримати дітей у часи невизначеності та стресу. Поради від ЮНІСЕФ https://www.unicef.org/ukraine/stories/7-tips-for-parents.

15. Як допомагати дітям у замкненому просторі

http://www.barabooka.com.ua/yak-dopomagati-dityam-u-zamknenomu-prostori/

16. Методичні рекомендації щодо надання першої психологічної допомоги сім’ям з дітьми, дітям, які перебувають/перебували у зоні збройного конфлікту https://dszn-zoda.gov.ua/node/495.

17. Для тих, хто приймає емігрантів і переселенців, для допомоги в адаптації

https://www.youtube.com/watch?v=UXnS_T5JD5s&list=PLFVSJgZgf7h8rXg9TT yevxZkdfxAQXodS&index=8.

18. «Розкажи мені». Безкоштовна інтернет-платформа для психологічних консультацій.https://tellme.com.ua/

19. Як говорити про війну та повітряну тривогу з дітьми: порадичернівецької психологині.https://shpalta.media/2022/03/02/yak-govoriti-pro-vijnu-ta-povitryanu-trivogu-z-ditmi-poradi-cherniveckoi-psixologini/

20. Як швидко заснути, коли ви тривожні і вам важко розслабитися

https://phc.org.ua/news/yak-shvidko-zasnuti-koli-vi-trivozhni-i-vam-vazhko-rozslabitisya.

21. Як перевірити правдивість джерела інформації

https://www.pedrada.com.ua/article/3025-yak-perevriti-pravdivst-djerela-nformats.

22. Перелік матеріалів для дошкілля «Сучасне дошкілля під крилами захисту».HTTPS://MON.GOV.UA/UA/OSVITA/DOSHKILNA-OSVITA/SUCHASNE-DOSHKILLYA-PID-KRILAMI-ZAHISTU/PEDAGOGAM-ZAKLADIV-DOSHKILNOYI-OSVITI.

23. Платформа розвитку дошкільнят “НУМО” Навички для дошкільнят.https://numo.mon.gov.ua/.

24. Онлайн-садок НУМО – спільний проєкт ЮНІСЕФ та Міністерства освіти і науки України. Розвивальні відеозаняття для дітей 3-6 років

https://www.youtube.com/playlist?list=PLJ231j4oXT7GY_u4kkhrKIpVJLyS2WL

g.

25. Онлайн-медіаресурс, присвячений освіті та вихованню дітей в Україні https://osvitoria.media/.

Консультації для батьків:

Як батькам спілкуватись з дитиною в період її адаптації до дошкільного закладу?

1.У період адаптації дитини до нових умов дошкільного закладу будьте особливо уважними до її поведінки, настрою, самопочуття.

2.Дуже важливо вранці створювати атмосферу гарного настрою, це зумовлює успіх протягом усього дня перебування в дитячому садочку: будіть дитину лагідним словом, м’яким дотиком руки до чола.
3.Говоріть дитині вдома, що в садочку їй буде добре, там багато гарних іграшок, хороших діток.
4.Не загрожуйте дитині дитячим садком, як покаранням за гріхи й неслухняність.
5.Пам’ятайте, що ваше хвилювання передається дитині. Щоб запобігти цьому, заздалегідь познайомтеся з вихователями та особливостями організації життя в групі.
6.Учіть дитину елементарних навичок самообслуговування: одягатися, роздягатися, акуратно їсти, користуватися носовичком, умиватися та мити руки.
7.Заздалегідь продумайте, як зробити, щоб дитина спочатку не залишалась у дитячому садку на цілий день, а лише на декілька годин. У перші дні відвідування садка не залишайте дитину одну, побудьте з нею певний час на прогулянці. Не запізнюйтеся, забирайте дитину вчасно. Поступово збільшуйте її перебування в групі протягом тижня, починаючи з 1-2 годин, щоб дитина усвідомила: розлука з мамою тимчасова, мама завжди повернеться.
8.Забезпечуйте єдність виховного впливу всіх членів сім’ї, говоріть дитині чітко, що можна робити, як це зробити, а що не можна робити і чому. Тоді ваша дитина розумітиме, чого конкретно ви вимагаєте від неї.
9.Цікавтеся у вихователів вашої дитини, як вона грається, як спілкується з іншими дітьми.
10.Обов’язково повідомте вихователів групи про звички та вподобання, про особливості здоров’я і поведінки вашого малюка.
11.Тримайте тісний зв’язок із персоналом групи й будьте певні, що працівники зуміли прийняти і зрозуміти вашу дитину і по-материнські дбають про неї.

НА ХІД АДАПТАЦІЇ ДИТИНИ ДО ДНЗ НЕГАТИВНО ВПЛИВАЄ

Недотримання в сім’ї режиму дня.

Застосування невірної методики годування дитини.

Погіршення стану здоров’я дитини (патологічні відхилення та розлади).

Недостатній рівень психічного розвитку дитини.

Патологія вагітності та пологів.

Одноманітність життя та діяльності дитини.

Постійне перебування дитини під ретельним наглядом дорослих (мама та бабуся).

       ПРИЧИНИ НЕВРІВНОВАЖЕНОСТІ ПОВЕДІНКИ У ДІТЕЙ РАННЬОГО ВІКУ

1. Хвороба.
2. Дефіцит спілкування з дорослими.
3. Відсутність умов для активної діяльності.
4. Відсутність сенсорних подразників (іграшки, предмети для маніпулювання).
5. Не задоволення органічних потреб дітей.
6. Стомлення.

ПРИЧИНИ СТОМЛЮВАНОСТІ ДІТЕЙ РАННЬОГО ВІКУ

1. Тривале перебування без сну.
2. Непосильне фізичне і розумове навантаження.
3. Хронічне недосипання.
4. Недотримання режиму.
5. Неправильна організація діяльності.